Heeft u zich ooit afgevraagd waarom sommige kinderen moeite hebben met specifieke aspecten van zwemles? Als zwemdocent heeft u vast regelmatig een kind:
- dat zijn hoofd niet naar beneden kan buigen met duiken.
- dat de schoolslag niet onder de knie krijgt.
- als een speer gaat met een plank, maar verdwijnt de stuwing zodra de armen worden gebruikt.
- die onder water prima zwemt maar worstelt met het hoofd boven water.
- die bang is voor het water of in paniek raakt en niet wil zwemmen.
- dat op de tenen loopt.
Ondanks al je inspanningen en expertise blijven sommige leerlingen achter in hun zwemontwikkeling.
Wanneer kinderen niet verder komen tijdens de zwemles heeft dit er vaak mee te maken dat de hersenen van een kind nog niet voldoende gerijpt zijn. Een van de redenen dat dit (nog) niet is gebeurd, heeft te maken met primaire reflexen die nog aanwezig zijn, die eigenlijk in de natuurlijke ontwikkeling a weg hadden moeten zijn.
Het is een onderwerp dat nog weinig bekendheid heeft, maar actieve reflexen hebben niet alleen invloed op gedrag en concentratie maar ook op de motoriek van kinderen.Heeft u zich ooit afgevraagd waarom sommige kinderen moeite hebben met specifieke aspecten van zwemles? Als zwemdocent heeft u vast regelmatig een kind:
- dat zijn hoofd niet naar beneden kan buigen met duiken.
- dat de schoolslag niet onder de knie krijgt.
- als een speer gaat met een plank, maar verdwijnt de stuwing zodra de armen worden gebruikt.
- die onder water prima zwemt maar worstelt met het hoofd boven water.
- die bang is voor het water of in paniek raakt en niet wil zwemmen.
- dat op de tenen loopt.
Ondanks al je inspanningen en expertise blijven sommige leerlingen achter in hun zwemontwikkeling.
Wanneer kinderen niet verder komen tijdens de zwemles heeft dit er vaak mee te maken dat de hersenen van een kind nog niet voldoende gerijpt zijn. Een van de redenen dat dit (nog) niet is gebeurd, heeft te maken met primaire reflexen die nog aanwezig zijn, die eigenlijk in de natuurlijke ontwikkeling a weg hadden moeten zijn.
Het is een onderwerp dat nog weinig bekendheid heeft, maar actieve reflexen hebben niet alleen invloed op gedrag en concentratie maar ook op de motoriek van kinderen.
Bij reflexintegratie wordt er gebruik gemaakt van specifieke oefeningen om de ontwikkeling van het kind te stimuleren. De oefeningen zorgen ervoor dat het centrale zenuwstelsel verder rijpt.
Door ze dagelijks te herhalen, over een lange periode, worden ze geautomatiseerd en vindt rijping plaats. Op deze manier krijgt het kind zijn lichaamsbewegingen onder controle. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat het zwemles proces veel vloeiender verloopt.