Neurodiversiteit in het onderwijs
Het einde van 2024 heeft in het teken gestaan van het schrijven van mijn boek. Nu begin 2025 ben ik bezig met de afronding van het boek: 'Neurodiversiteit in het onderwijs'
Ik zie in mijzelf en om mij heen een grote omwenteling in de manier waarop we naar opvoeding kijken.
Ouders doen hun uiterste best om hun kinderen liefdevol op te voeden, zodat ze zich veilig en geborgen voelen. Deze ouders willen zich niet nog meer schuldig voelen dan ze misschien al doen. Daarom zoeken zij naar manieren om de band met hun kind te versterken en de emotionele en cognitieve ontwikkeling te ondersteunen.
Dit boek is geschreven voor hen, om hen te ondersteunen in het begrijpen van neurodiversiteit in relatie tot het (beroeps)onderwijs.
Daarnaast richt dit boek zich op twee andere belangrijke groepen lezers: Ik hoop dat iedereen met een neurodivers brein meer inzicht in zichzelf kan krijgen. Ook is dit boek bedoeld voor leraren en gezondheidsprofessionals die werken met neurodiverse mensen.
Ik hoop hen een helder beeld te geven van hersenen die op een andere manier functioneren en die vaak verkeerd worden begrepen.
De opbouw van dit boek is zodanig ingericht dat het rekening houdt met de verschillende manieren waarop mensen informatie verwerken. De linkerzijde van de pagina biedt een theoretische basis, terwijl de rechterzijde praktijkvoorbeelden en illustraties bevat. Deze visuele elementen zijn niet alleen bedoeld om de theorie te verduidelijken, maar ook om de toepassing in de praktijk te ondersteunen en de communicatie (met kinderen) te verrijken.
Met mijn schrijven streef ik ernaar om met meer compassie en empathie naar elkaar te kijken, met een focus op verbinding en nieuwsgierigheid naar elkaar.
Ik zie in mijzelf en om mij heen een grote omwenteling in de manier waarop we naar opvoeding kijken.
Ouders doen hun uiterste best om hun kinderen liefdevol op te voeden, zodat ze zich veilig en geborgen voelen. Deze ouders willen zich niet nog meer schuldig voelen dan ze misschien al doen. Daarom zoeken zij naar manieren om de band met hun kind te versterken en de emotionele en cognitieve ontwikkeling te ondersteunen.
Dit boek is geschreven voor hen, om hen te ondersteunen in het begrijpen van neurodiversiteit in relatie tot het (beroeps)onderwijs.
Daarnaast richt dit boek zich op twee andere belangrijke groepen lezers: Ik hoop dat iedereen met een neurodivers brein meer inzicht in zichzelf kan krijgen. Ook is dit boek bedoeld voor leraren en gezondheidsprofessionals die werken met neurodiverse mensen.
Ik hoop hen een helder beeld te geven van hersenen die op een andere manier functioneren en die vaak verkeerd worden begrepen.
De opbouw van dit boek is zodanig ingericht dat het rekening houdt met de verschillende manieren waarop mensen informatie verwerken. De linkerzijde van de pagina biedt een theoretische basis, terwijl de rechterzijde praktijkvoorbeelden en illustraties bevat. Deze visuele elementen zijn niet alleen bedoeld om de theorie te verduidelijken, maar ook om de toepassing in de praktijk te ondersteunen en de communicatie (met kinderen) te verrijken.
Met mijn schrijven streef ik ernaar om met meer compassie en empathie naar elkaar te kijken, met een focus op verbinding en nieuwsgierigheid naar elkaar.
met een focus op verbinding en het uitwisselen van ervaringen.